joi, 28 aprilie 2022

O temă de la facultate. Foucault, Istoria Sexualității, Vol. I, comentariu fragment

 

Comentariu Foucault


Fragment 1:

„Or, mărturisirea este un ritual discursiv în care subiectul care vorbește coincide cu subiectul enunțării; este, de asemenea, un ritual care are loc în interiorul unui raport de putere, deoarece nu mărturisim fără prezența, măcar virtuală, a unui partener care nu este pur și simplu un interlocutor, ci o instanță care reclamă mărturisirea, o impune, o apreciază și se amestecă pentru a judeca, a pedepsi, a ierta, a consola, a împăca; un ritual în care adevărul își arată autenticitatea datorită obstacolului și a rezistențelor pe care trebuie să le învingă spre a se exprima; un ritual, în sfârșit, în care simpla enunțare, indiferent de consecințele sale externe, are efectul de a produce în cel care mărturisește transformări intrinseci; îl disculpă, îl răscumpără, îl scapă de povara greșelilor sale, îl eliberează, îi promite mântuirea.”

Michel Foucault, Istoria Sexualității, Vol. I, București: Univers, 2004, p. 61

 

            Pasajul de mai sus din Volumul I din „Istoria Sexualității” de Foucault reprezintă o alegere strategică pentru un comentariu, întrucât acesta conține conceptul central al volumului, i.e. conceptul de mărturisire (confesiune) și alte concepte cheie pentru lucrare, precum cel de subiect (care la Foucault are două sensuri, acela de subiect ca agent și acela de subiect ca supus; de la sujet din franceză), cel de putere (puterea se află la Foucault într-un cuplu inseparabil cu ceea ce numim generic cunoaștere; este vorba de perechea savoir-pouvoir, care formează în cele din urmă o triadă la Foucault, întrucât acestor două concepte li se alătură subiectul, astfel că vorbim în genere despre savoir-pouvoir-sujet) și cel de ritual (care poate fi asociat cu domeniul produselor și determinațiilor culturale, atunci când vorbim despre cele două sfere: natură vs cultură; întrucât ritualul este un construct social, este ceva ce se întâmplă îndeobște în cadrul unei relații dintre 2 sau mai multe persoane). Pasajul citat expune, la limită, ideea centrală a întregii lucrări (din motivul acesta l-am și ales), anume că în lume există doar relații de putere (nu există exterioritate la putere), care sunt de multe ori camuflate (puterea este, de altfel, cea mai eficientă atunci când nu este fățișă, ci ascunsă, subtilă), care au ca scop declarat cunoașterea ce se obține prin intermediul mărturisirii, aceasta din urmă poate lua numeroase forme, dar are o specificitate – ea a devenit o rutină și, chiar mai mult, o necesitate ritualică, care produce efecte transformatoare la nivelul individului care se mărturisește; prin folosirea reflexivă am în vedere tocmai puterea actului mărturisirii, care pătrunde până la cele mai profunde structuri individul, transformându-l nu doar la nivelul exterior, i.e. la nivelul comportamentelor, ci și la nivel interior (de fapt aici e Foucault genial), întrucât celui care se mărturisește îi sunt livrate finalmente dorințele și motivațiile, gândurile și discursurilor, astfel că în cadrul actului mărturisirii este produsă continuu o nouă ființă, iar aceasta este produsă mereu în termenii puterii, așa cum dorește puterea.

            Acum, să aruncăm o privire asupra fiecărui rând de text, având în minte butada lui Foucault – „L’homme, en Occident, est devenu une bête d’aveu” („Omul, în Occident, a devenit un animal mărturisitor”) – care ne trimite tocmai la dimensiunea ritualului discursiv în cadrul căruia cel care mărturisește, în fapt se mărturisește, și mărturisindu-se produce cunoaștere și se subiectivează în ambele sensuri – devine „supusul” în raportul de putere și devine subiect în termenii pe care îi livrează puterea. Încă din început – „mărturisirea este un ritual discursiv în care subiectul care vorbește coincide cu subiectul enunțării” – ni se spune că mărturisirea, care s-a înrădăcinat în ființa umană până la punctul în care a ajuns un ritual (dimensiunea ritualică sugerează totodată că mărturisirea în forma ei contemporană este ceva care ajunge până la structurile noastre intime/profunde, aidoma ritualurilor religioase; și acest lucru se observă în cursul lucrării, întrucât atunci când omul se mărturisește cu privire la sexualitate, care este un produs cultural, ea neexistând ca atare în natură, el mărturisește ceva cu privire la „esența sa”, la ceva prin excelență al lui, intim), are forma unui discurs în care agentul mărturisitor și subiectul mărturisirii sunt unul și același. Cu alte cuvinte, omul nu mărturisește cu privire la ceva exterior lui, ci mereu cu privire la el însuși. Sigur, putem spune că oamenii mărturisesc și cu privire la alți oameni sau fapte din lume, dar această obiecție poate fi evitată de Foucault în două feluri: în primul rând prin respingere, întrucât se abate de la sensul dat de F. mărturisirii și, în al doilea rând, prin faptul că orice narațiune, orice discurs pe care îl oferim ne conține într-o mai mică sau mai mare măsură, contaminăm inevitabil ceea ce în mod ideal am numi „un discurs obiectiv” cu subiectivitatea noastră și astfel suntem oricum prinși în raportul de putere. Mai departe, „este, de asemenea, un ritual care are loc în interiorul unui raport de putere, deoarece nu mărturisim fără prezența, măcar virtuală, a unui partener care nu este pur și simplu un interlocutor, ci o instanță care reclamă mărturisirea, o impune, o apreciază și se amestecă pentru a judeca, a pedepsi, a ierta, a consola, a împăca” – ce face F. aici? Își reenunță în stil franțuzesc[1] una dintre teze, anume cea potrivit căreia există un raport inevitabil de putere în cadrul mărturisirii, iar acesta se stabilește între cel care se mărturisește și cel care, ascultând mărturisirea, nu poate rămâne pur și simplu precum un obiect, ci devine o instanță împuternicită de cunoașterea pe care o dobândește asupra celui care se mărturisește și de poziția pe care acesta o ia (în sensul în care își supune interioritatea unei instanțe din exterior, deci e vorba de supunere în „dialectica” foucauldiană). Urmează întărirea, întrucât F. susține că acest raport de putere presupune implicarea activă a celui care ascultă, acesta din urmă amestecându-se în discursul celui care se mărturisește cu propriul discurs (care poate fi de încurajare, de dojană, de pedepsire etc.), deci îi livrează celui ce se supune termenii în care acesta să își definească ființa. Raportul de putere de aici produce ființa, cum spuneam. Este implicată și ideea că puterea vrea putere și prin urmare cere putere. Cât mai simplu spus, cel căruia mă mărturisesc vrea să știe mai mult, iar acest lucru se observă atunci când sunt puse întrebări. Întrebarea este semnul voinței puterii de putere.

            Lucrurile devin din ce în ce mai interesante – „un ritual în care adevărul își arată autenticitatea datorită obstacolului și a rezistențelor pe care trebuie să le învingă spre a se exprima”: în numele adevărului merită să fie luptată orice bătălie. Adevărul din noi vrea să iasă la lumină și de aici nevoia de a ne mărturisi. Noi vrem să ieșim la lumină, de fapt, și ieșim mereu într-un raport de putere ca subiecți supuși. E interesantă imaginea care seamănă cumva cu mersul Spiritului lui Hegel prin istorie – Adevărul ca o acumulare primordială a interiorității noastre (la limită inexistente, întrucât „esența” e un produs al exteriorului) care își ia determinațiile necesare tocmai din stânjenelile individului, din rușine, din nodul în gât, din transpirația de pe mâini, din dificultatea de spune lucrurilor pe nume, din sentimentul de vină etc. Fără acestea Adevărul care se vrea mărturisit, i.e. care vrea să se încarneze în discurs, nu ar avea suflu vital. Valoare actului mărturisirii e dată, în parte, de travaliul exprimării adevărului, asemănător travaliului nașterii copilului – copilul trebuie să se nască, din moment ce travaliul a început, chiar dacă se va naște mort, el trebuie să se nască.

            În sfârșit, „un ritual […] în care simpla enunțare, indiferent de consecințele sale externe, are efectul de a produce în cel care mărturisește transformări intrinseci; îl disculpă, îl răscumpără, îl scapă de povara greșelilor sale, îl eliberează, îi promite mântuirea.” – cazul spovedaniei este mai evident: credinciosul se confesează preotului, acesta din urmă punând cât mai multe întrebări, pentru a afla cât mai multe, cât mai în detaliu, astfel propagând dominația sa asupra celui ce se spovedește în cadrul raportului de putere. Ce face spovedania? Modifică, prin judecățile, evaluările și sfaturile și chiar canoanele pe care le presupune, structura internă a individului, i.e. dorințele și înclinațiile sale, deci îl transformă. La final, precum un câine care s-a supus dresajului primește o recompensă pentru obediență, la fel și cel care se mărturisește se simte eliberat de adevărul care îl apăsa. În schimbul supunerii, omului îi este oferită șansa la mântuire, purificarea spiritului etc. Similar este și în cazul mărturisirii în fața prietenilor – individul se simte eliberat după ce a împărtășit ceea „avea pe suflet”. Dar dând ceea ce avea pe suflet, a rupt o bucată din sufletul lui, iar aceasta se așează ca o nestemată pe sceptrul invizibil al celui ce ascultă. Cazul cel mai banal este cel în care partenerul de viață, căruia i te-ai mărturisit, într-un moment de furie, invoca secretul tău împotriva ta, îngenunchindu-te. Interesant e că la F. îngenuncherea și mărturisirea nu sunt într-o tensiune vizibilă, ci într-o curgere, un fel de panta rei al imposibilității de a ieși din cadrul raporturilor de putere. Foucault nu ne spune să nu ne mai confesăm, ci doar prezintă ceea ce se întâmplă în cadrul mărturisirii.

            Pentru problematizare (un caz de filosofie „aplicată”, ceva simplu, ca pentru un student aspirant la înțelepciune), aș vrea să arunc o privire la cazul psihoterapiei, care este ceva mai problematic din punctul meu de vedere, pentru că el se deosebește de spovedanie prin faptul că nu livrează o recompensă eternă și prin faptul că terapeutul nu este un instrument al divinității, ci un agent cât se poate de pământean. Și se deosebește și de prieteni, întrucât terapeutul este un specialist pe care îl plătești pentru a îți asculta mărturisirea. Mi se pare interesant acest caz pentru că puterea este aici în mod egal și fățișă (clientul știe că relația de încredere e fundamentală și el vine tocmai pentru a se mărturisi) și ascunsă (clientul nu știe exact care e rostul mărturisirii și al întrebărilor, dar se lasă ghidat). În plus, ideea din terapie este că nu terapeutul, ci însuși pacientul se eliberează de greutățile sale. Iar terapeutul nu are voie să facă judecăți sau să dea sfaturi, el poate doar să pună întrebări (în teorie cel puțin). Terapeutul nu e un coach și nu ar trebui să fie nici o voce interioară, ci, la limită, un factor declanșator, un catalizator pentru vocea interioară. Ceea ce vreau să sugerez este că nu cred că este foarte clar dacă „dialectica” lui Foucault reușește să acopere total cazul psihoterapiei, întrucât actul terapeutic realizat corect conține un paradox al puterii – instanța căreia i se mărturisește individul, într-o situație de manual, nu promite nimic, nu dă sfaturi, nu pune întrebări de dragul de a afla detalii, ci doar întrebări care au scopul de a declanșa anumite situații afective sau cognitive în individ. Firește, un adept adevărat al lui Foucault ar spune că inclusiv întrebările care se pun sunt de fapt un discurs camuflat, pentru că terapeutul livrează soluția în cel mai camuflat mod posibil, el fiind de fapt exponentul cel mai interesant al puterii, care face puterea să fie un automaton, el fiind cel care înțelege cumva sau cel puțin intuiește că puterea nu este ceva ce poți avea, ci ceva ce îți curge printre degete, iar această cunoaștere este în sine dătătoare de putere. Întrebările terapeutului, analog tăcerii care livrează un discurs tocmai prin absența expunerii unui discurs, sunt puterea în instanța ei de infiltrare, de pătrundere prin crăpături, prin cât mai multe și mai diverse capilare, până la originile fiecărui individ.

            Dar, pe de altă parte, dacă suntem doar pasionați de Foucault și încercăm să vedem lucrurile în afara sistemului său de gândire, putem vedea atât în cazul terapiei, cât și în cazul tăcerii (sihastrul care se supune ascultării tăcerii din partea starețului pentru a nu face voia sa), niște situații mai deosebite, care merită, cred eu, o atenție sporită și care constituie un teren fertil pentru scrieri studențești.



[1] Am văzut că francezii au tendința să spună același lucru de mai multe ori în feluri diferite, ceea ce nu e deloc rău, ba chiar e frumos în sens propriu – e un prilej să își etaleze talentul de „mânuire” a limbii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pentru orice fel de impresii, vă rog să respectați regulile decenței.