Acest scurt eseu, incoerent și lacunar, este o temă de gândire. Îi mulțumesc doamnei asist. univ. dr. Oana Șerban pentru că m-a stimulat să scriu.
„Am poftă să fiu fericit” – o chestiune atât de simplă,
atât de comună și, totuși, atât de plină de sensuri personale pe care fiecare le
dă, conform propriei intimități. Mai ales în zilele pe care le trăim acum, avem
poftă să fim fericiți, fiecare în propriul fel caracteristic; vrem să asudăm
fericire, să ne umplem de fericire până la refuz, ca să avem cel puțin impresia
că am păstrat măcar o părticică din această fericire, un fragment care nu va
dispărea în domeniul amintirilor. Deși uneori îmi pare foarte clar ce simt
atunci când strig „mi-e poftă să fiu fericit!”, există momente în care sunt
confuz în fața acestui fenomen care reverberează în interiorul meu.
Ce înseamnă? Să aruncăm o privire mai atentă. „Am poftă”
– deci e vorba despre o dorință puternică, nu despre o nevoie fundamentală.
Când stomacul îți e gol de mai multe zile, nu ai poftă de mâncare, ci ai nevoie
de mâncare. Pofta, care ține de preferințe, este ceva afectiv. Ar putea să fie
și un melanj între afectiv și rațional, dacă s-ar lua în calcul resursele pe
care le avem pentru anumite dorințe pe care vrem să le îndeplinim. Dar cine
cuantifică, cine își permite să numere, să socotească sau să măsoare pofta?!
Pofta poate să fie infinită, pentru că pofta implică imaginația. Pofta se poate
întinde atât cât ți se întinde imaginația. De aici și o problemă, anume aceea
că oamenii cu o imaginația bogată au uneori pofte foarte sâcâietoare, greu sau
chiar imposibil de satisfăcut (dar despre aceasta mai târziu). „Am poftă să
fiu” - foarte ciudat! De obicei am poftă
de ceva ce vreau să consum, fie ea și o experiență. În cazul acestui strigăt,
nu vreau nici să consum, nici să posed, nici să exploatez în vreun fel, vreau
să fiu. E o distincție foarte interesantă aici, pentru că „a fi” în cazul
acesta dozează în înțeles o încărcătură pur subiectivă. Eu, ca sine, vreau să
fiu. Cine poate fi în afară de mine? Să am, să exploatez, să consum… aici mai e
vorba de cineva sau de cineva. Dar în „am poftă să fiu” e vorba de sine, de
individualitate, de o intimitate greu de explicat. Și acum finalul, toată criza:
„am poftă să fiu fericit!” – fericirea… subiect
nesfârșit. Unii spun că e vorba despre activitatea conform cu virtutea, alții
vorbesc despre exacerbarea sinelui, alții despre erudiție, alții despre
plăceri. Dar fericirea e ceva foarte personal, indiferent de definițiile care
vor să o cuprindă. Ideea pe care vreau să o subliniez acum e că, în legătură cu
termenii care preced cuvântul cu pricina, fericirea se poziționează într-o
dimensiune activă. Dacă am poftă să fiu fericit, atunci există ceva care mă
cheamă să mă manifest în fericirea mea și prin fericirea mea.
Cred că acum mi-am mai clarificat ce simt atunci când
strig că am poftă să fiu fericit. Acum apare o altă problemă. Sau nu, nu apare.
Ea a fost acolo mereu. Doar că acum o și văd. E mare, inconfundabilă,
inevitabilă, aparent insurmontabilă – chiar aici, în fața mea. Problema
nefericirii. Uneori, când suntem nefericiți vrem să fim fericiți. Uneori vrem
să rămânem în nefericire. Alteori fericirea e urmată de o tristețe dezarmantă. Ce
vreau să spun este că uneori, tocmai prin caracterul ei dezarmant și, dublată
fiind de dimensiunea virtualității poftei, care e de multe ori direct
proporțională cu imaginația fiecăruia, nefericirea ne lasă cu mâinile goale în
fața posibilității fericirii. Fericirea ni se pare intangibilă. Aici mă refer
și, de fapt în tot textul, la momente de fericire (firește) pentru că în mod
cert nu există fericire continuă. Nu a găsit nimeni dovezi empirice pentru așa
ceva. Și până și marii sfinți ai lumii ăsteia, marii înțelepți, marii filosofi
etc. au avut parte doar de momente de fericire, ci nu de o stare continuă de
fericire. Revenind… nefericirea te face uneori să abandonezi posibilitatea de a
fi fericit. Îți taie pofta de viață, într-o anume măsură. Te face să te
conformezi absolut-imediatului, absolut sigurului. Nu spun că e rău sau că e
bine, ci doar constat. Pentru unii nu e bine, mai ales pentru aceia care au
fost capabili de a experimenta momente veritabile de fericire, pentru care,
dincolo de dispozițiile cu care pe fiecare l-a înzestrat natura, ai nevoie și
de niște dispoziții culturale și intelectuale (ca să poți discrimina între ceea
ce este autentic și ceea ce este kitsch). Cum ne ridicăm din această dezarmare,
pentru a ne proiecta din nou în jocul ciudat al poftei de a fi fericit?
Cred că există multe căi. Dar aici nu vreau să ne legăm
decât de una care, din păcate și din fericire deopotrivă, nu este accesibilă
tuturor oamenilor. E vorba despre panică. Panica este pentru unii oameni
trezirea înapoi la poftă. Trezirea din plictis, din spleen, din angoasă, din
nefericirea dezarmantă, din orice fel de stare/afectare deconcertantă în
genere. Atacul de panică este un fenomen fiziologic, care pornește de la psihic
și se manifestă în corp, de multe ori galopant, neverosimil, nemilos. Mulți au
atacuri de panică în care cred că vor muri. Inima îți bate puternic, poate
interveni și isteria, lipsa aerului e dublată de iluzia că pereții se apropie,
de spaima că ești singur, că nimeni nu te poate ajuta, că nimeni nu te poate
ține de mână, nimeni nu îți poate oferi absolut nimic în afară de uitare.
Panica este o simulare a morții, iar moartea (de fapt gândul morții, dar…) este
cel mai bun prieten în relația cu deznădejdea. Pentru că un om mort e un om
care nu mai poate pierde nimic. Da, da, clișeul, dar aici literatura se
desparte profund de viața reală. Atacul de panică – ca experiență individuală –
autorizează acest clișeu tocmai prin forța modelatoare pe care o are asupra
fiecărui individ. În cazul multora, orice fel de deznădejde, de stare de
neputință etc. se suspendă imediat. Într-o astfel de stare, abstractul nu mai
intervine. Totul este concret, totul este acum, totul este despre ultimele
clipe pe care le mai am, clipe care reprezintă o șansă pentru a evada din pericolul
iminent. Totul este hic et nunc.
Întreg episodul atacului de panică este o trezire. O
repunere brutală pe picioare. O reașezare a ființei tale în orizontul
posibilității și, mai ales, al dorinței. Pentru că îți dorești să fii viu, să
trăiești, chiar și cea mai josnică viață. Apoi, după ce „primarietatea” acestor
gânduri-sentimente se epuizează, poți să începi să preferi, să ai pofte, mai
mult sau mai puțin abstracte, mai mult sau mai puțin realizabile. Totul se
repetă. Deznădejdea dispare atunci când ești pus în fața morții. Aș vrea totuși
să încercăm să problematizăm puțin, chiar dacă nu vom reuși decât într-un mod
cât se poate de lacunar. De ce apare deznădejdea? Nu apare ea poate tocmai din
cauza imposibilității de a ne satisface pofta? Din cauza faptului că pofta nu
ne-a fost satisfăcută pe deplin? Sună de-a dreptul budist ce spun. Doar că nu
mă refer la o concepție de acest gen, care în sine are o problemă majoră, anume
că doctrina budistă, care își are în centru despărțirea de dorință, este fundamentată
pe o dorință de a te elibera de dorință. Fapt care este paradoxal și nu cred că
poate fi rezolvat conceptual decât prin intermediul unui soi de dogme. Dar nu
asta ne interesează, ci alternativa în sine. Dacă există o alternativă pentru
unii oameni, o alternativă la această oscilație între crize: criza poftei –
criza nefericirii, a neputinței, a deznădejdii – criza panicii. Există, pentru
acești oameni care se potrivesc în acest șablon, vreo alternativă?
Probabil că da. Neanulând dorința, poate că putem totuși
schimba nota pur activă a fericirii. Spuneam că fericirea din „am poftă să fiu
fericit”, are o puternică notă de activitate. E un fel de fugă de nefericirea
care ne prinde din urmă iremediabil, un fel de alergat după extraordinar, după
deosebit, după altfel, după autentic. Dar atâta vreme cât e vorba de alergat
fără control nu ne putem aștepta decât la oboseală, la cădere, la leșin.
Alternativa ar putea fi schimbarea acestui sens activ, sau cel puțin ajustarea
lui, conform unui sens neutru, deschis însă spre activ. Cu alte cuvinte (și
închei cu o întrebare), nu am putea schimba fericirea, cel puțin uneori, cu
liniștea? Nu am putea să avem poftă de a fi liniștiți, calmi, simpli (nu
simpliști sau superficiali)? Oare nu e un proiect mult mai fezabil? Un proiect
care nu se contrazice?
Nu știu…
TO BE CONTINUED….
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Pentru orice fel de impresii, vă rog să respectați regulile decenței.